
DigiD staat voor Digitale Identiteit en is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. U gebruikt DigiD om u te legitimeren op internet. Zo weten organisaties dat ze ook echt met u te maken hebben.
Organisaties aangesloten op DigiD
Veel overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren bieden diensten aan met DigiD. Bijvoorbeeld:
- nationale organisaties (zoals de Belastingdienst, het Donorregister, de SVB en het UWV);
- gemeenten;
- provincies;
- waterschappen;
- politie;
- ziekenhuizen, huisartsen, apotheken;
- zorgverzekeraars.
Op de website van DigiD staat een volledige lijst met alle organisaties die op dit moment aangesloten zijn op DigiD.
Zaken regelen met DigiD
Met uw persoonlijke DigiD kunt u onder andere de volgende zaken via internet regelen:
- belastingaangifte doen;
- kinderbijslag aanvragen;
- registreren in het Donorregister;
- diensten van uw gemeente aanvragen, zoals een uittreksel van de Basisregistratie personen (BRP) of een aanvraag bijzondere bijstand;
- zaken rondom uw zorgverzekering regelen.
DigiD niet verplicht
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze elektronische dienstverlening gebruikmaken.
Let op: uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bescherm deze gegevens daarom goed en voorkom dat anderen er misbruik van kunnen maken. Niemand mag u vragen om uw gebruikersnaam, wachtwoord of activeringscode. Niet per e-mail, telefoon of op welke manier dan ook.
U kunt een DigiD aanvragen via deze site.
Wanneer u ondersteuning nodig heeft bij het aanvragen van DigiD dan kunt u hiervoor terecht bij het DigiPunt.